zondag 4 januari 2015

Een blogboek maken * tutorial *

Naast jullie lieve en hartverwarmende reacties op mijn vorige post (waarvoor dank! *bloos*) kreeg ik veel vragen over hoe je nu eigenlijk zo'n blogboek laat maken? Hieronder een korte uitleg.  
 
 
Ik ga altijd naar blog2print.com
Dit is een Amerikaanse website, speciaal ontwikkeld voor het printen van je blog.
Als je inlogt, krijg je gelijk al de vraag of je de nieuwsbrief wilt ontvangen. Als je dat wilt, krijg je een tegoedbon voor 15%, dus mooi meegenomen!
 
Dit is het beginscherm.
 
 
 
In de witte balk tik je http:// ..........  en dan het adres van je blog. Klik vervolgens op de groene button 'Print my blog' en je blog wordt geladen. 
 
Vervolgens krijg je het tweede scherm in beeld.
 
 
Je kunt kiezen uit de opties:
Range Only: dit houdt in dat je zelf de data kunt instellen, bijvoorbeeld een blogboek van 1 januari 2014 t/m 31 december van dat jaar) of je kiest optie 2:
All Posts: dan neemt hij alle posten mee (maar wordt het dus wel een flink boek als je al langer aan het bloggen bent!)
Zelf maak ik 1 boek per jaar.
 
Bij 'Page Template' kun je aangeven hoe je wilt dat de tekst en foto's verdeeld worden. Hij staat automatisch op 'compact'. Dit houdt in dat alle teksten en foto's zo 'economisch' mogelijk worden gepubliceerd, dus dat je zo weinig mogelijk pagina's nodig hebt.
 
 
Dan ziet het er dus zo uit! Foto's bij elkaar gegroepeerd en de tekst. Nadeel hiervan vind ik dat de juiste foto niet altijd bij de bijpassende tekst staat, waardoor het wat warrig over komt.
 
Ik kies nu altijd voor de tweede optie 'Snapshot'.
 
 
Je ziet dat het wat ruimtelijker is opgemaakt en de juiste foto's staan bij de juiste stukjes tekst. Nadeel hiervan is dat je meer pagina's nodig hebt en dus ook duurder uit bent.
 
'Stap 3 is dat je gaat vormgeven!
 
 
Je kunt een voorkant kiezen (klik op 'gallery' om alle opties te zien). En je kunt je boek een titel geven, een kort voorwoord schrijven (optioneel) en een foto kiezen uit je eigen bestand voor de voorzijde en de achterzijde.
 
Daarna, als je tevreden bent, maakt het systeem een pdf voor je (Create my Book), een soort proefdruk om te kijken of het naar wens is. Deze bekijk je digitaal en dan ga je naar de laatste stap: bestellen en betalen.
 
 
Als je voor de luxe cover gaat, krijg je trouwens een los voorblad. Het boek zelf is zwart, maar het voorblad kun je er dus afhalen. Bij de andere twee blogboeken heb ik erover gekozen de cover direct op de kaft te laten printen. Persoonlijk vind ik dit mooier, omdat zo'n losse flap vaak kreukt.
 
Je kunt een blogboek zo duur maken als je wilt. Schrik niet van de prijs als je de duurste opties aanklikt. Ik moest laatst 65 dollar betalen, ongeveer € 55,-
 
Maar je kunt, om kosten te besparen, dus voor de economische variant kiezen (compact) en bijvoorbeeld ook zwart/wit. Het aller goedkoopste is een pdf laten maken (onder de 10 dollar geloof ik). Daarmee kun je dan zelf bijvoorbeeld naar een plaatselijke kopieershop gaan!
 
Je kunt via Credit Card of PayPal betalen.
 
Veel succes!
 
Groetjes,
Carolien





28 opmerkingen:

  1. Dat is een hele duidelijke uitleg, bedankt daarvoor. Ik vind dit idee toch wel erg leuk hoor! Ik zou alleen liever geen witte bladzijden als achtergrond willen hebben, dat past niet zo bij mijn stijl en mijn foto's. Maar dat is misschien ook wel aan te passen.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel Lien! Als dat geen snelle blogboek-uitleg is!!! :-)
    Daar ga ik een van de dagen eens werk van maken...lijkt me echt super leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ahh, super uitleg. Ik heb vorig jaar voor het eerst via hen een boek laten maken. Echt heel mooi en zeer snelle levering. Dit jaar ga ik te wek via jouw uitleg. Het wordt vast weer leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een goede uitleg! Ik had vanmorgen vroeg je blog gelezen maar kon niet reageren. Toen dacht ik al, dat wil ik ook! En nu kan het. (Hoop ik, ik ben niet zo handig ;-)
    Ik vind jou blog altijd erg leuk om te lezen. We delen 'dezelfde keet'en jij met je dochter en hond. Ik herken veel bij jou. Ooit begon ik te lezen bij jou over koken zonder zakjes, jij had toen een kookboekje besteld en dat heb ik toen ook gedaan. Ga zo door, ik kom graag bij je buurten. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een topidee ! Bedankt voor de uitleg. Ik wist niet eens dat dit bestond. Had wel al eerder gedacht om zelf eens een soort fotoboek ervan samen te stellen.
    Moet heel leuk zijn om in zo'n blogboek te bladeren, leuker dan scrollen in ieder geval.
    Supertoffe blog heb je in ieder geval !!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hé hoe leuk !! Ik had net je vorig blogje gelezen, en was al aan 't nadenken hoe het te doen met een gewone albumprintservice. Dit is wel tien keer handiger !!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Carolien,
    Wat een leuke blogs schreef jij! Gisteren las ik de ene en nu net deze tutorial. Voor mij weer een goede reden het opnieuw eens te proberen, wil al zo lang mijn blog eens in geprinte versie maken. Maar het kwam er steeds niet van.
    Ik hoop dat je nog lang door blijft bloggen, ik herken je verhaal, mis ook veel bloggers van het eerste uur, maar blijf het doen, want het is veel te leuk!
    groetjes,
    Wilmi

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh bedankt, misschien kan ik het zo ook eens proberen...
    Heb er al vaker aan gedacht maar was inderdaad nogal huiverig voor de kosten...
    Wel heel erg leuk om het zo te bewaren!
    Liefs, Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Superhandig dat je dit op je blog uitlegt! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi lieve Lien, heb een tijdje niet op je blogberichtjes gereageerd maar lees ze altjd :) wat een mooi idd om alle berichtje in te binden. Ik hou zo van je verhalen, voor nu een fijn nieuw blogjaar liefs Esther xx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Carolien,

    Via bloglovin kwam ik hier terecht. Mijn aandacht werd getrokken door je bericht over een blogboek maken, juist daar had ik net informatie over gezocht.
    Goed om te lezen dat jij goeie ervaringen hebt met blog2print.

    Wat een fijn blog heb je! Het verbaast me dat ik je niet eerder ontdekt heb :-)
    Wat een herkenning om te lezen dat jij gewicht wilde aankomen. Dat wil ik namelijk ook. Ik bande geraffineerde suiker uit mijn eten en viel enorm af. Er mogen wel weer wat kilo's bij.
    Ik blijf je volgen!

    groeten Anita
    (Anita's dagboek)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk je vorige blogje en wat toevallig dat ik van de week dacht hoe deed carolien dat ook al weeer denk dat ik het ook maar eens ga doen ziet er super leuk uit zo n naslag werk en heerlijk dat jij het even duidelijk het gemaakt voor ons ,bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een duidelijke uitleg Carolien, op die manier weet je waar je aan begint.
    Het is leuk om zo per jaar een boek te maken, je hebt dan wel een heel mooi overzicht.
    Ik ga de mogelijkheden eens bekijken, wie weet zie je binnenkort overal blogboeken verschijnen:)

    Fijne week en dank je voor je mail.

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dank je voor je tutorial. Ik heb het al een paar keer overwogen een boek te maken maar ik vind het best wel een bedrag. Aan de andere kant geeft het mijn kinderen later wel een leuk inzicht in het leven van hun moeder. Ik denk er nog even over na.
    En een evaluatie van je blog? Ik lees het altijd met veel plezier. Vaak herkenbaar of neem ik je tips mee. Zoals leuke boeken. Dus gewoon lekker doorgaan. Ik kijk nu al uit naar je berichtjes in 2015. Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ohhh wat gaaf!Wist niet dat dat kon....

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat leuk zeg! Wist helemaal niet dat dat kon.
    Bedankt voor de uitleg en wie weet bestel ik ooit nog een blogboek.
    Oja en over die evaluatie van vorig jaar, gewoon zo blijven bloggen dacht ik zo. Vind je berichtjes altijd zo leuk!
    Groetjes, Rensina

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een leuk idee! En een duidelijke uitleg. Ik geniet nog steeds van je blog dus gewoon blijven zoals je bent hoor! Groetjes Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Super! Had het al eens langs zien komen en bedacht dat dat wel wat was....bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Telepathie...staat op mijn lijstje voor dit jaar... al had je al ruim lang geleden eens goed uitgelegd ;-s Dikke merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dag Lien

    Ik ben er aan begonnen!!! En ja, ik zou ook graag een hardcover met print hebben ipv een flapje dus... ik bestel dan best de hardcover standard ipv de luxe, klopt, toch, hè? Vind het zo raar want ik vind net zonder flapje meer luxe van versie... snap je? Haha. Vingers kruisen dat het juist is want ik ga er vandaag ineens 3 bestellen van de 3 afgelopen blogjaren ;-) Liefs, Dina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hardcover als ik het goed heb! Het tweede boek dat ik bestelde kreeg ik met flap en volgens mij had ik toen de luxe versie aangeklikt, maar die andere is inderdaad luxer in mijn ogen. Succes met je boeken, spannend!!!!

      Verwijderen
    2. OK! Geweldig... tegen 18 februari vertrekken ze alle 3... spannend ;-) Dikke merci! Fijn weekend, Dina

      Verwijderen

Lief dat je een berichtje achterlaat!